Zakelijke tips

Tips en meer!

Zo handig zijn knowledge management tools

Om iets te kunnen doen of te begrijpen, heb je kennis nodig. Zo zat je vroeger achter de schoolbanken om van alles te leren en zul je tegenwoordig ”on the job” ook nog allerlei nieuwe kennis vergaren. Dat is leuk, want zo blijft je werk uitdagend en afwisselend. Een organisatie beschikt dus over veel kennis, maar je hebt er eigenlijk pas wat aan als je het ook kunt delen én kunt blijven delen in de toekomst. In dat geval zijn knowledge management tools handig om te gebruiken. Wat dat zijn en wat je er precies mee kunt doen, lees je onderstaande blog!

Wat is een knowledge management tool precies?

Je zou kennis kunnen samenvatten als alle informatie, vaardigheden en ervaringen waarover iets of iemand beschikt en kan toepassen in de praktijk, oftewel iemand zijn of haar vermogen en capaciteiten. Knowledge management is erop gericht om de kennis die binnen een organisatie aanwezig is, te beheren, te beschermen en te delen. Hiermee kunnen bijvoorbeeld bedrijfsdoelstellingen behaald worden en bedrijfsprocessen verbeterd worden. Door dit onder te brengen in een systeem, kan deze kennis gemakkelijk gedeeld worden en zorg je ervoor dat deze informatie niet verzuild of verloren gaat. Een ander voorbeeld van een knowledge management tool uit de praktijk is het customer relationship management systeem. Hiermee kun je allerlei gegevens en informatie van je klanten verzamelen en onderbrengen in een overzichtelijk systeem.

Voordelen

Anti-verzuiling

Door knowledge management toe te passen, voorkom je dat belangrijke kennis binnen een bepaald afdeling of groep mensen blijft. Het is prima als een groepje specialisten alleen beschikt over deze informatie, het wordt echter vervelend als zij de organisatie eventueel zouden verlaten. Deze kennis is dan namelijk ook gelijk verloren. Je kunt dit dus voorkomen door knowledge management tools te gebruiken.

Kennis delen

Grotere bedrijven doen soms zaken in verschillende landen of zelfs continenten. Door middel van een knowledge management, kun je gemakkelijker informatie delen. Met één druk op de knop kan iemand in een andere vestiging zo bij alle informatie en op deze manier kunnen ook bedrijfsprocessen verbeterd en gestroomlijnd worden, waardoor er meer uniformiteit ontstaat.

Meer voordelen en informatie over knowledge management tools vind je op IrisECM!