Hoe werkt social media marketing?
Wil jij groeien met je bedrijf? Dan is het slim om je te oriënteren op de verschillende vormen van social media marketing en wat ze voor je kunnen betekenen. Social media inzetten is namelijk een van de slimste dingen die je kunt doen om een hele specifieke doelgroep te bereiken. Als je dit op de juiste manier doet kun je je in korte tijd op de kaart zetten, maar dan moet je wel weten hoe je dat doet. In dit artikel lees je alles over de drie dingen die het belangrijkst zijn als je aan social media marketing wilt doen.
Kies de juiste doelgroep
Met stip op nummer 1 staat natuurlijk het selecteren van de juiste doelgroep, en daar is een goede reden voor. Social media marketing kan namelijk alleen succesvol zijn als je heel specifiek de juiste doelgroep instelt. Je kunt dit doen aan de hand van demografische gegevens, interesses, leeftijd en nog veel meer. Veel ondernemers gaat hier direct de fout in, want ze denken dat ze de doelgroep zo groot mogelijk moeten houden. Zo wordt de advertentie immers aan zoveel mogelijk mensen geshowd, en dan krijg je vast en zeker meer websitebezoekers. Zo werkt het echter niet. Je gooit daarmee namelijk je kostbare marketingbudget weg, want een groot deel van deze mensen zal simpelweg niet geïnteresseerd zijn. Beter specificeer je deze groep zoveel mogelijk, waardoor je elke euro zo goed mogelijk benut.
Schrijf sterke advertentieteksten
Je kunt nog net zoveel betalen voor een advertentie op bijvoorbeeld Instagram of Facebook, maar als de tekst niet sterk genoeg is zal niemand erop klikken. Simpelweg schrijven: ‘Product X helpt je bij dit en dat. Koop het hier!’ werkt tegenwoordig niet meer, of slechts bij een kleine groep mensen. Besteed daarom aandacht aan je advertentietekst. Hoe kun je mensen zoveel mogelijk prikkelen en nieuwsgierig maken? Hoe kun je ze laten geloven dat ze product X écht nodig hebben? En hoe willen ze graag aangesproken worden? De tekst moet immers passen bij de leeftijd van je doelgroep, en dus ook bij hun manier van praten.
Meet de resultaten
Een derde punt wat erg belangrijk is als je wilt groeien dankzij social media marketing is het meten van de resultaten. Er worden als je bij een online marketing bureau aanklopt vrijwel altijd meerdere typen advertenties online gezet, met als doel uit te vinden welke het meest effectief is. Dit is een kwestie van uitproberen en analyseren. Hoe meer je probeert, hoe meer effect jouw advertenties zullen hebben, want je leert je doelgroep kennen. Je moet dus in het begin niet teveel verwachten, maar kunt na verloop van tijd een steeds grotere impact maken. Wil je daar hulp bij? Contacteer dan een online marketeer. Deze kan je helpen bij het instellen en vormgeven van al jouw social media posts en advertenties.