Zakelijke tips

Tips en meer!

Efficiënte praktijken van een logistieke dienstverlener

Een logistieke dienstverlener creëert waarde door inzicht te verwerven in de normen van de sector, die van de klanten betere diensten tegen lagere kosten vraagt dankzij tactische verbeteringen en technologieën, waardoor de algemene prestaties van de toeleveringsketen worden verbeterd met strategisch toegepaste verbeteringen van de bedrijfsprocessen.

Verscheidene logistieke dienstverleners tonen proactief een snel rendement op investeringen, dit gebeurt in antwoord op de behoefte om de “waardepropositie” uit te breiden en hun relatie met de klant te vergroten. Het is belangrijk te benadrukken dat er voor hen een industrienorm bestaat en dat zij dus bepalen hoeveel van die voldoening uit hun diensten kan worden gehaald.

In deze inhoud belichten wij de efficiënte praktijken van een logistieke dienstverlener.

1. Controle

Logistieke dienstverleners zijn verantwoordelijk voor het beheer van de transport- en distributiecapaciteit. Zij moeten ruimte creëren voor klanten om een zekere mate van controle uit te oefenen.

Logistieke dienstverleners communiceren duidelijk doelstellingen en blijven de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) benadrukken die voor de klant het belangrijkst zijn. Dit zijn gegevens die door de klanten kunnen worden gemeten en vergeleken met contractuele of industriële normen, waardoor de logistieke dienstverlener een beter inzicht krijgt in het niveau van de dienstverlening die hij verleent. 

2. Optimalisatie

Een andere norm die door logistieke dienstverleners wordt gehanteerd, is het creëren van waarde door bestaande transport- en logistieke functies aan te bieden en te optimaliseren.

Dit kan worden gedaan door grote hoeveelheden gegevens tot in het kleinste detail te verzamelen en te interpreteren, deze te analyseren en problemen en redundanties op te sporen. Optimalisering is een terugkerend proces dat veranderingen in de toeleveringsketen vereist om de levensvatbaarheid te waarborgen. 

3. Verslagen

De sleutel tot inzicht in en erkenning van de prestaties van een logistieke dienstverlener ligt in de periodieke verslagen. Het is belangrijk te weten waar de producten zich bevinden, of ze werden geleverd en hoe ze werden geleverd.


Jouw logistieke partner moet in staat zijn zichtbaarheid en proces informatie te verstrekken. Op die manier kunnen klanten bepalen wat het belangrijkst is voor hun behoeften, zodat ze toegang krijgen tot de prestaties op basis van hun voorwaarden.

4. Uitvoering

Van dienstverlenende bedrijven wordt verwacht dat zij bij de logistieke uitvoering streven naar voortdurende verbetering en aan de verwachtingen van de klant voldoen. Als een dienstverlener inspeelt op de prioriteiten van de klant, hetzij via KPI’s, optimalisering functies of gegevens rapportering, moet het plan zuiver worden uitgevoerd en toch duidelijke voordelen voor de klant opleveren op korte, middellange en lange termijn.

Bovendien moeten zij voordelen bieden zoals efficiëntie, kostenbesparingen en innovatie voor logistieke dienstverleners.


Bron: Krijgsman