Daar was ik nét naar op zoek!
Heb jij ook weleens het gevoel dat pagina’s als Facebook en Google jouw gedachten kunnen lezen? Ben je lekker door je tijdlijn aan het scrollen, krijg je ineens die ene advertentie te zien die precies past bij joe jij je nu voelt. Toen je zwanger was zag je overal advertenties voor nieuwe moeders. En nu je moeder last heeft van dementie, zie je ineens advertenties die hier perfect bij aansluiten. Wat een toeval! En ben je op zoek naar informatie op Google, dan maakt de zoekmachine gewoon perfect jouw zoekopdracht af. Je typt de eerste letters en Google weet al wat je wilt weten. Bovendien staan de zoekresultaten ook met een simpele druk op de knop voor je klaar. Hoe groot het internet ook is, deze zoekmachine heeft binnen een seconde zo honderden resultaten voor je klaar gezet. Wonderbaarlijk!
Eenvoudig op nummer één
Laat me je een geheim verklappen: het is geen toeval dat een pagina op nummer één staat van de zoekresultaten. Daar zit een heel marketing plan achter. Vaak ook met een team van experts die zich dag in dag uit richten op Search Engine Optimalization. Oftewel: hoe zorg je ervoor dat jouw teksten en jouw website het beste worden gevonden door een zoekmachine zoals Google. Daar zit een heel systeem achter. Heb je veel content, dan krijg je bonuspunten. Plaats je elke keer dezelfde tekst op meerdere verschillende websites, dan krijg je minpunten omdat je content niet uniek is. Staan de woorden waarop jouw potentiële klant zoekt op de juiste plek in de teksten, dan krijg je weer bonuspunten. Schrijf jij met woorden die niet letterlijk overeenkomen met de veelgestelde zoekvragen, dan loop je daar weer belangrijke punten mis. Alle plus punten bij elkaar op geteld en de minpunten er vanaf gehaald komt daar een mooie score uit. Speel jij dit spel goed genoeg, dan sta je dus op nummer één.
Meer dan de juiste woorden
Is het dan echt zo simpel dat je alleen maar de juiste woorden op de juiste plek moet zetten in je teksten? Niet helemaal. Er zijn namelijk meer manieren om goed gevonden te worden. Denk maar aan linkbuilding. Oftewel ervoor zorgen dat de link naar jouw website op zoveel mogelijk andere plekken op internet te vinden is. En hoe beter de partner waar je deze link mag plaatsen is, des te beter is voor jou het resultaat. Wie dan op nummer één staat als jouw beste partner? Dat kun je dan weer laten uitzoeken door een expert in online marketing.