3 tips voor het beste relatiegeschenk
Het inzetten van relatiegeschenken is een goede tactiek om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Naast dat het een effectief middel hier voor is, is het ook goed inzetbaar. Daarnaast is het relatiegeschenk (vaak) een veel gebruikt middel in huishoudens. Zo kan je bijvoorbeeld paraplu’s bedrukken en uitdelen, want in dit kikkerlandje wordt dit veelvuldig gebruikt, hetzelfde geld voor het bedrukken van pennen, mokken of speelkaarten. Het zijn allemaal producten waarbij je de kans hebt dat je (potentiële) klant het veelvuldig zal gebruiken. Aangezien er zoveel keuze is in relatiegeschenken die je kan geven, heb ik hier 3 tips voor het beste relatiegeschenk beschreven.
1. Groene geschenken
Duurzaamheid is een onderwerp waar je niet meer omheen kan en daar staat dit dan ook bij veel bedrijven tegenwoordig hoog op de agenda. Hierom passen duurzame relatiegeschenken daar perfect bij. Daarnaast is bewezen dat groene en bewust geproduceerde producten voor een hogere waardering vanuit de klant zorgen. Daarbij is het verhaal achter het groene relatiegeschenk daarbij belangrijk. Een goed voorbeeld hiervan zijn recyclebare waterflesjes, fairtrade lekkernijen of uitwisbare notitieboeken.
2. Bedrukte tassen en kleding
Eén van de redenen om de investeringen in relatiegeschenken is het verhogen van naamsbekendheid. Om dit te bereiken, moet jouw merk gezien worden en is het belangrijk om te investeren in zichtbaarheid. Kleding en tassen zijn hiervoor een goed middel. Als je goed wil investeren is het slim om vooral buitenkleding zoals vesten, jacks en jassen, maar ook mutsen, sjaals en petten te bedrukken. Het is namelijk zo dat zo’n 70% van de consumenten promotionele buitenkleding een jaar of langer bewaart én aantrekt. Daarnaast is tassen bedrukken ook een slimme keuze, dit heeft namelijk vergelijkbare aantallen, echter worden deze vaak iets minder lang bewaard.
3. Pennen zijn altijd effectief
Als je geen risico wilt nemen dan is er één productcategorie waarmee je altijd scoort en nooit de mist ingaat, namelijk pennen. Naast dat een pen altijd van pas komt, wisselt een pen gemiddeld zo’n zeven keer van eigenaar. Aan attentiewaarde geen gebrek dus. Echter is het wel de vraag of ze de betrokkenheid bij je merk vergroten? Dit ligt voor aan het soort pen, denk aan een luxe gegraveerde balpen of vulpen die bijvoorbeeld cadeau gedaan wordt bij het ondertekenen van een contract. Dit geeft zo’n pen zelfs een emotionele meerwaarde. Maar daarnaast kan een fijne, lekker schrijvende pen voor een koopje zomaar de favoriete pen van jouw doelgroep worden. Wat betekent dat de pen gaat waar zij gaan en dat zij bij elke krabbel weer herinnerd worden aan jouw merk.